top of page

5 tips om jouw PowerPoint presentatie te gek te maken.

5 tips om jouw presentatie te gek te maken. Hoe breng ik mijn boodschap in PowerPoint over? Hoe betrek ik mijn publiek? En wat is de morphing transitie in Powerpoint?


Het doel van presenteren is eenvoudig: het delen van een gedachte en anderen van die gedachte overtuigen. Maar waar begin je? En belangrijker nog, hoe maak je jouw presentatie beter? Alle tips (afgezien van de morphing animaties in tip 4) kun je natuurlijk ook toepassen in Google Slides of Google Presentaties. Heb je vragen of wil je een (deel van) je presentatie aan ZINDER uitbesteden? Laat het weten.


“De afgelopen 15 jaar heb ik elke presentatie die ik maakte verbetert op basis van de ervaring van de vorige. Ik heb me ook schuldig gemaakt aan 'death by PowerPoint', slides die helemaal vol stonden met zoveel mogelijk informatie.” Alex van Dongen / ZINDER.

Maar hoe moet het dan wel?


Tip 1: Bepaal het doel van jouw PowerPoint.


Voordat je begint met jouw presentatie is het goed om je doel te bepalen. Een presentatie is vaak een manier om anderen te overtuigen of 'aan boord' te krijgen van jouw kerngedachte. Maar wat is die kerngedachte? Houd dit hoofddoel simpel. Bijvoorbeeld "Fuseren om groei te versnellen." Het doel van je presentatie is om jouw publiek hiervan te overtuigen en het liefst op zo'n manier dat ze het op hun beurt weer kunnen delen met anderen. Hoe je dat doet, start bij tip 2.



Tip 2: Deel jouw presentatie op in kleine segmenten.


Mensen kunnen maar een beperkte hoeveelheid informatie in een keer verwerken. Daarom doe ik altijd 2 dingen die het makkelijker maken om informatie beter te verwerken. Allereerst, geef structuur en context waardoor mensen het grotere plaatje begrijpen. Daardoor voelt je presentatie als een soepele rode draad waarin je publiek alles wat je zegt binnen dat grotere plaatje kan plaatsen. Daardoor wordt al je informatie direct gestructureerd opgeslagen. Ten tweede, zorg ervoor dat je per slide maar beperkte informatie deelt.

“Een presentatie is altijd ondersteunend aan het verhaal van de presentator. Mensen zijn niet in staat om zowel de informatie van een bomvolle slide in zich op te nemen én naar de presentator te luisteren. De presentatie dient daarom om het verhaal van de presentator te versterken of visuele cues te hebben die het verhaal eenvoudiger maken om te onthouden” Alex van Dongen / ZINDER.

Ik was enige tijd betrokken bij marketingpresentaties voor Samsung. Aangezien binnen het bedrijf een wildgroei was ontstaan van ellelange presentaties (meer dan 100 volle slides) was het bedrijf overgestapt op 'onesliders'. Wat inhield dat de presentator alsnog al zijn informatie in 1 slide probeerde te proppen. Het effect was averechts. Er was geen opbouw en het publiek was tijdens een presentatie vooral bezig om de (te) kleine teksten te ontcijferen en kaas te maken van wat er in die ene slide te zien was. Deel je presentatie op in kleine segmenten

Daarom deel ik presentaties altijd op in kleinere segmenten. Afhankelijk van of je de presentatie ook later doorstuurt (zie tip 5) zorg ik er bij presentaties die ik zelf geef er altijd voor dat de informatie die te zien of te lezen is, beperkt is en ondersteunend aan wat ik vertel. Vergelijk de aandacht van je publiek met een zaklamp in een donkere ruimte. Je kunt je zaklamp op slechts een gedeelte van de informatie richten. Help je publiek bij het richten van hun zaklamp en zorg ervoor dat niets in het schaduwgebied terechtkomt. Het zorgt ervoor dat je publiek afhaakt en jouw gedachte niet (meer) zullen omarmen.



Tip 3: Maak het menselijk.


Niemand wil een half uur (of een uur) luisteren naar een zakelijk verhaal. De beste presentaties duren sowieso maar een kwartier, met een uitloop die zit in interactie met het publiek. Die interactie is belangrijk. Maak contact met je publiek door bijvoorbeeld te starten met een ijsbreker. Dat werkt zo: Start met een persoonlijke foto die symbool kan staan voor het thema wat je wil aansnijden zoals bijvoorbeeld samen de storm trotseren zoals we in deze foto met het gezin deden. Het maakt jouw verhaal 'rond' en je laat vanaf slide 1 je menselijke kant zien.


Stel een vraag Om het ijs te breken kun je ook starten met een vraag waarbij mensen hun hand opsteken (bij grote groepen) of direct kunnen antwoorden (kleine groepen). Bijvoorbeeld: "Wie heeft er dit weekend net als ik naar de maansverduistering gekeken?" Dit geeft direct een gevoel van saamhorigheid wat mensen sneller in de ja-stemming brengt. Maak het onverwachts Mensen houden beter hun aandacht erbij als ze weten dat ze betrokken (kunnen) worden. Stel zo nu en dan een vraag over het verloop van de presentatie. Bijvoorbeeld. "Ik moest kiezen tussen deze 2 designs. Welke denken jullie dat ik gekozen had?"

Tip 4: Morphing animaties in PowerPoint.


Animaties is net als truffel. Heerlijk om een vleugje toe te voegen voor een wow-factor, maar sla je publiek er niet mee dood. Niemand eet als hoofdgerecht truffel, dus teveel animaties is geen goed idee. Je kunt met de Morphing animatie, dat eigenlijk een dia-overgang is, ervoor zorgen dat je presentatie erg soepel aanvoelt en in elkaar overloopt. Ook kunnen morphinganimaties in PowerPoint ervoor zorgen dat ze een nog beter beeld hebben van het grotere plaatje omdat je hiermee soepel op je presentatie kunt inzoomen. Hoe dat precies werkt? Daar helpen we je graag mee.



Hoe werkt de morphing transitie in PowerPoint? Morphing is eigenlijk niets anders dan een transitie tussen twee slides. De transitie is het pad of transformatie dat een vorm of element in jouw slide moet afleggen of ondergaan om van slide A in slide B te veranderen. Kijk maar.


Maar hoe werkt morphing nu eigenlijk? De truc ligt in het kopieren van items die je wilt laten animeren. Slide A heeft de beginpositie of uiterlijk van je element, vorm of tekst, slide B de eindpositie. Door de lengte van de overgang aan te passen, bepaal je hoe lang de transitie duurt.


Extra tip als Morphing in PowerPoint niet goed werkt Als je met morphing aan de slag gaat, zul je zo nu en dan er tegenaan lopen dat PowerPoint niet het juiste element laat morphen, maar juist een ander, vergelijkbaar element. Dit kun je eenvoudig oplossen door ieder element onder water een unieke naam te geven. Ga hiervoor naar het selectiedeelvenster en geef elk element een unieke naam met twee !! ervoor. Bijvoorbeeld: !!gelecircel.


Tip 5: Presenteren of later delen?


Veel mensen denken dat een presentatie die je aan anderen geeft zonder commentaar gedeeld kan worden. Op dat moment mist de presentatie de opbouw en de uitleg van de presentator. Wat ik vaak doe is 2 versies maken. 1 versie die wat uitgebreider is wat betreft de tekst en ook uitlegteksten heeft, zodat het meer voelt als een document. De flow blijft grotendeels hetzelfde, maar de manier waarop je informatie aanbiedt is anders. Benieuwd hoe dat eruit ziet? Laat het weten.


Met deze 5 tips hebben we het topje van de ijsberg behandeld wat betreft de mogelijkheden die jouw presentatie kan hebben. ZINDER helpt bij het professionaliseren van jouw presentaties of het volledig neerzetten van die ene belangrijke presentatie die je binnenkort gaat geven. Laat het weten.



留言


bottom of page